O postawie asertywnej możemy mówić wtedy, gdy dana osoba potrafi jasno wyrażać swoje poglądy i oczekiwania, umie walczyć o swoje i jednocześnie szanuje odmienne racje innych osób. Ktoś, kto jest asertywny przede wszystkim potrafi odmawiać bez poczucia winy. Jest to niezmiernie ważne, aby umieć zadbać o swoje interesy.
Żyjemy obecnie w czasach, gdy zewsząd jesteśmy nagabywani na różne zakupy. Wystarczy zwykła wizyta w sklepie osiedlowym abyśmy po skończeniu zamówienia usłyszeli: a może jagodziankę? Albo pączka dla równego rachunku? Człowiek asertywny musi umieć odmawiać w takich sytuacjach, bo inaczej na każdych zakupach wydawałby więcej niż planował. Podobnie jest z dzwoniącymi akwizytorami i telemarketami. Musimy umieć odpowiednio szybko przerwać wywód takiej osoby i podziękować za propozycje o inaczej nieustannie tracilibyśmy czas na słuchanie o takich rzeczach jak szkolenia, badania medyczne, leki na odchudzanie czy super promocja w telefonach komórkowych.
Asertywność jest niezwykle potrzebna także w pracy. Trzeba umieć odmówić współpracownikom, gdy próbują się nami wyręczać. Dużo gorzej jest z odmawianiem przełożonemu, bo w skrajnych przypadkach może się to skończyć utratą pracy. Osoba, która jest w pełni asertywna ma jednocześnie poczucie własnej wartości i jeśli widzi, że jest traktowana niegodnie to będzie głośno przeciwko temu protestować. Funkcjonujemy obecnie także w czasach, gdy rynek zalewa nas wadliwymi produktami i usługami a my musimy umieć je reklamować. Asertywność przyda się także w kontakcie z bankiem czy firmą ubezpieczeniową. Gdy należy nam się odszkodowanie na przykład z powodu wypadku samochodowego prawie pewne jest, że firma ubezpieczeniowa zaproponuje minimalną stawkę. Osoba asertywna bez wahania napisze odwołanie albo odda sprawę do sądu.