Błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy

Nie dostarcza substancji odżywczych, a mimo to jest niezbędny w zrównoważonej diecie. Choć uprzednie zdanie brzmi kontrowersyjnie, faktem jest, że błonnik pokarmowy pozytywnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu.

Co to jest błonnik pokarmowy?

Błonnik pokarmowy to włókno pokarmowe, w którego skład wchodzą substancje roślino pochodne, które nie ulegają trawieniu przez enzymy przewodu pokarmowego człowieka. Za włókno pokarmowe można uznać, jadalne polimery, które występują naturalnie, niestrawione węglowodany uzyskane z żywności poprzez skorzystanie z procesów fizycznych, chemicznych oraz enzymatycznych. Ma to związek z rozwijaniem się technologii żywnościowej, dającej możliwości na pozyskiwanie nieprzyswajalnych węglowodanów pełniących funkcję ważnych dodatków w żywności.

Jaki wpływ na organizm ma błonnik pokarmowy?

Za pierwszą z ważnych cech, uważana jest redukcja poziomu cholesterolu i trójglicerydów, a co za tym idzie, zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na choroby układu naczyniowego. Błonnik pokarmowy pomaga także w walce z otyłością, gdyż reguluje częstotliwość wypróżnień oraz zmniejsza uczucie głodu, pęczniejąc w żołądku. Pełni funkcję probiotyczną rozwijając korzystne bakterie jelitowe, obniża ciśnienie tętnicze krwi, a także wiąże jony sodu. Nie należy jednak przesadzać z ilością dostarczanego błonnika do swojego organizmu, gdyż może przynieść to negatywny efekt. W przypadku przyjmowania zbyt dużej ilości błonnika pokarmowego mogą występować biegunki, a działanie przyjmowanych leków będzie osłabione. Dodatkowo może on ograniczyć przyswajalność składników mineralnych jak wapń, magnez, miedź czy też cynk, dlatego należy przyjmować go z rozsądkiem.

Błonnik pokarmowy – zalecane dzienne spożycie

Dzienne dostarczanie błonnika pokarmowego zależne jest o wieku. Dzieci do lat trzech powinny przyjmować go około 10 gramów, starszakom zaleca się zwiększyć dawkę do 14-16 gram, natomiast dzieci w wieku nastoletnim mogą przyjmować go już 19-21 gramów. Dorośli po dziewiętnastym roku życia powinni przyjmować 25 gramów błonnika pokarmowego.

Jakie produkty zawierają błonnik pokarmowy?

Głównym źródłem błonnika pokarmowego są otręby pszenne, migdały, suszone morele, płatki jęczmienne, ryż brązowy, pieczywo żytnie razowe, orzechy laskowe, płatki owsiane, kukurydziane i nie tylko. Warto zwracać uwagę na skład produktów i na to, czy są bogate w błonnik pokarmowy, by kontrolować, w jakiej ilości jest on dostarczany do organizmu.