Jakie są właściwości tokoferolu?

Jakie są właściwości tokoferolu?

Tokoferol jest znany głównie pod nazwą witaminy E. Jest to związek organiczny, który ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Jego niedobór może skutkować w szeregu dolegliwości związanych ze wzrokiem lub koncentracją. Dlatego istotne jest aby dbać o utrzymywanie stałego poziomu witaminy E w organizmie.

Jak tokoferol wpływa na zdrowie człowieka?

Wpływ witaminy E na funkcjonowanie organizmu człowieka jest bezsprzeczny. Jego niedobór może doprowadzić do, m.in.:

  • problemów z widzeniem
  • braku koncentracji
  • zwiększenia ryzyka zachorowań na choroby układu krwionośnego
  • bezpłodności

Niedobór tokoferolu jest również szczególnie niebezpieczny wśród małych dzieci. Jego niski poziom może doprowadzić do szeregu dolegliwości i chorób, jak np. kuracja witaminą E jest często stosowana podczas leczenia niewydolności układu krążenia, dzięki swoim właściwościom przyspieszającym transport krwi do komórek, anemii czy dysplazji oskrzelowo – płucnej.

Prawidłowy poziom tokoferolu będzie wpływać nie tylko na zdrowie poszczególnych układów, ale również na piękny wygląd skóry. Pragnąc zachować jędrną i gładką skórę, poza stosowaniem zbilansowanej diety, ważne jest systematyczne suplementowanie witaminą E oraz stosowanie kosmetyków na jej bazie. Tokoferol został również przebadany pod względem swoich właściwości konserwujących. Dzięki czemu z ogromnym sukcesem, stosowany jest w przemyśle kosmetycznym i spożywczym, jako nieszkodliwa substancja konserwująca.

Czy tokoferol występuje w produktach spożywczych?

Poza suplementacją, bogate źródło witaminy E można znaleźć w licznych owocach i warzywach. Należy pamiętać, że zdrowa i zbilansowana dieta, najlepiej wpłynie na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Przygotowując codzienne posiłki warto zawierać w nich oleje roślinne, które są niezwykle bogatym źródłem witaminy E, np. olej słonecznikowy, rzepakowy czy oliwa z oliwek. Inną grupą zawierającą duże zasoby tokoferolu są orzechy. Dodawanie garści orzechów laskowych, włoskich lub migdałów, nie tylko wzbogaci doznania smakowe potraw, ale przede wszystkim zadba o prawidłowy poziom witamin i związków mineralnych w organizmie. Tokoferol znaleźć można również w awokado, który ostatnio stał się częstym bywalcem na stołach.

Biorąc pod uwagę fakt, jak istotny jest prawidłowy poziom witaminy E w organizmie człowieka, konieczne jest dbanie o zbilansowaną dietę opartą na warzywach i owocach oraz regularne zażywanie suplementów zawierających tokoferol.