Niskie ciśnienie – jak je podnieść?

Niskie ciśnienie – jak je podnieść?

Dużo mówi się o niebezpieczeństwach związanych z podwyższonym ciśnieniem tętniczym i konieczności leczenia tej choroby. Jednak mało osób wie, że niskie ciśnienie krwi również jest szkodliwe i powinno się podejmować kroki zaradcze w celu jego ustabilizowania.

Niskie ciśnienie oznacza wynik niższy niż 120/80 mm Hg, jednak ma ono inne wartości u młodej, zdrowej osoby, a inne u schorowanego seniora. Nie ma ścisłych norm, które jednoznacznie wskazują na występowanie tego schorzenia, ponieważ wyniki są powiązane z wiekiem, stanem zdrowia, płcią i występującymi w organizmie chorobami.

Jest kilka przyczyn niskiego ciśnienia. Jedną z nich stanowi podłoże genetyczne, ponieważ zazwyczaj osoba z niskim ciśnieniem ma w rodzinie krewnych również zmagających się z tą dolegliwością.

Inną okolicznością powodującą spadek ciśnienia jest zbyt mała ilość wypijanych płynów. Jeśli nawykowo pijemy mało wody, możemy być dotknięci tym problemem.

Niskie ciśnienie może być także wywołane zażywaniem niektórych leków, np. antydepresyjnych, nasennych, moczopędnych lub może towarzyszyć pewnym chorobom, przede wszystkim zaburzeniom układu krążenia (np. arytmie, kardiomiopatie).

Objawy obniżonego ciśnienia obejmują: uczucie zmęczenia, apatię, osłabienie, problemy z koncentracją, zawroty i bóle głowy, szumy uszne, wychłodzone dłonie i stopy. Dolegliwości te mają różne nasilenie, dla niektórych mogą być mało zauważalne, dla innych z kolei bardzo dokuczliwe. Jest to kwestia indywidualna.

Aby podnieść ciśnienie krwi, należy wprowadzić kilka zmian w trybie życia. Przede wszystkim wypijać więcej płynów (minimum 2 litrów na dobę). Można pić również mocną herbatę lub kawę, ale zachować ostrożność w przypadku tej drugiej, ponieważ kofeina może przyczynić się do zwiększonego oddawania moczu, a tym samym utraty płynów. Ponadto po jakimś czasie organizm przyzwyczaja się do kofeiny, która nie wywołuje już efektu leczniczego.

Pomocna w walce z niskim ciśnieniem jest aktywność fizyczna, wystarczy szybki spacer, aby przyspieszyć krążenie i dotlenić organizm.

Chłodniejszy prysznic również pobudza organizm. Jeśli propozycja brzmi zbyt ekstremalnie, można stosować naprzemiennie gorący i zimny prysznic, ale tylko w sytuacji, gdy nie mamy innych schorzeń układu krążenia.

Konieczne jest zrezygnowanie z gwałtownych zmian pozycji, unikanie nagłego podnoszenia się z łóżka itp., ponieważ powoduje to zawroty głowy.

Jeśli mimo zastosowania powyższych metod dolegliwości nie ustępują, wówczas należy udać się do lekarza i ustalić, czy można zacząć zażywać leki podnoszące ciśnienie krwi.