Rozpuszczalniki a zdrowie dzieci

Rozpuszczalniki a zdrowie dzieci

Wąchanie rozpuszczalników, czyli tzw. kleju, jest jednym z najczęściej spotykanych zachowań związanych z narkotykami wśród dzieci i młodszych nastolatków. Choć najpopularniejszy jest klej, dzieci często jako środki odurzające wykorzystują inne środki chemiczne, które znajdują się praktycznie w każdym domu. Jako środek odurzający może zostać zatem wykorzystany zostać zwykły dezodorant lub lakier do włosów. Benzyna, gaz do zapalniczek czy lakier do paznokci to kolejne środki, które mogą być wykorzystane jako narkotyk przez młodego człowieka. Pomysłowość młodych narkomanów niestety nie zna granic. Praktycznie każdy środek, który zawiera substancje lotne, może być potraktowany jako narkotyk. To środki tanie, łatwo dostępne i nie wzbudzające podejrzeń.

Środki takie są wdychane albo bezpośrednio z opakowania, albo z torebki lub naczynia do którego je wcześniej przelano. Niekiedy środek taki nanoszony jest na chusteczkę, a następnie przykładany do nosa i ust. Substancje te wywołują najpierw stan podniecenia, po którym jednak dość szybko następuje pogorszenie samopoczucia oraz stany depresyjne. Dawki takiego środka odurzającego mają dość krótki okres działania.

Im dłużej dziecko wącha środki odurzające, tym większe szkody czynią one w jego organizmie. Im więcej dawek takich środków, tym większe ryzyko wystąpienia takich stanów jak niepokój, niepewność oraz brak koordynacji. Czasem problemem stają się omamy i zawroty głowy. Jednym z wielu objawów świadczących o tym, że dziecko „wącha” jest bełkotliwa mowa, której towarzyszy mętny wzrok. Wąchaczom zdarzają się również takie problemy, jak wysypka lub czyraki pojawiające się wokół nosa i ust. Innym sygnałem świadczącym o tym, że dziecko jest wąchaczem mogą być czerwone kręgi wokół nosa oraz charakterystyczny zapach rozpuszczalników.

Warto podkreślić, że te tak łatwo dostępne środki odurzające są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń w mózgu oraz wątrobie. Wąchanie często bywa również przyczyną poważnych problemów z nerkami. Wiele dzieci, które zbyt często korzystało z odurzających właściwości środków chemicznych zmarło wskutek uduszenia podczas narkotyzowania się oraz w efekcie komplikacji zdrowotnych spowodowanych wąchaniem chemicznych oparów.