Xylitol zamiast białego cukru?

Xylitol zamiast białego cukru?

Bez wątpienia nadmierne spożywanie cukru niesie za sobą złe skutki. Nie chodzi tu tylko o spożywanie cukru w czystej postaci, lecz także w produktach, do których został dodany. Xylitol to coraz częściej używany zamiennik cukru w wyniku rosnącej świadomości wśród ludzi chcących zadbać o swoje zdrowie.

Co to jest xylitol?

Xylitol – znany także pod nazwą „cukier brzozowy”, to alkohol cukrowy podobny w smaku do standardowego białego cukru, lecz nieco słodszy, ponieważ struktura cząsteczek pobudza słodkie receptory znajdujące się na języku. Mimo że jego druga nazwa, może sprawiać wrażenie, że jest on pozyskiwany z kory brzozowej, to sposób ten jest już wykorzystywany praktycznie tylko w Finlandii. Ze względów ekonomicznych i ekologicznych wytwarza się go obecnie najczęściej z łuszczyn kukurydzy.

Wartości odżywcze i użyteczność xylitolu

Z racji, że xylitol ogranicza dostarczanie kalorii o 40% względem sacharozy, stosowany jest jako naturalna alternatywa cukru białego. Mało tego, ma aż czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny (IG), dzięki czemu poziom insuliny i cukru we krwi podnosi się wolniej niż przy stosowaniu cukru białego. Dodatkowo robi to stabilnie, co czyni go idealnym zamiennikiem cukru dla diabetyków i osób trzymających dietę odchudzającą. W produkcji płynów do płukania jamy ustnej czy też miętowych gum do żucia xylitol odnajduje swoje szczególne zastosowanie z racji, że sprawia iż, czuć chłód na końcu języka, podczas gdy rozpuszcza się w wodzie.

Jak stosować xylitol?

Xylitolu można używać dokładnie tak samo, jak cukru białego. Można nim słodzić napoje, czy też używać do wypieków ciast i deserów. Warto jednak wiedzieć, by nie urozmaicać diety swojego psa w xylitol, jeśli się tego psa posiada, ponieważ nawet mała ilość xylitolu dla tych zwierząt stanowi zagrożenie życia lub może uszkodzić wątrobę. Do swojej diety należy jednak wprowadzać xylitol stopniowo do maksymalnej finalnej wartości wynoszącej 40 g dziennie, co i tak stanowi wygórowaną granicę i nie zaleca się podnoszenia spożywania tego składnika do tego stopnia.

Wady i zalety xylitolu

Nie każdy organizm musi dobrze tolerować xylitol, może on wywoływać wzdęcia oraz biegunkę, choć zdarza się to głównie w przypadku jego nadmiernego stosowania. Składnik ten jest co prawda droższy od cukru białego, lecz w odróżnieniu od cukru białego, pomaga organizmowi przyswajać białko, działa bakteriobójczo oraz nie ma wpływu na rozwój drożdżaków i grzybów w organizmie.